Har haft en trevlig födelsedag och julafton. På min födelsedag kom en del av min släkt och uppvaktade mig. Av mamma, pappa och bror fick jag en symaskin, en lite större tavla av en storstad, liisa vitali örhängen, koola anna necessär, koola anna strumpbyxor och en koola anna t-shirt. Så nu blir det att sy en klänning så fort jag har tid! (; Av släkten fick jag schampo, balsam, två st pandoraberlockar, pengar osv. Av Nicke fick jag en avslappnande tigi-hårinpackning av pepparmint, rekomenderar den värkligen. Ett plus till doften och styrkan men ett minus till priset..
På julafton kom farmor, farfar, Kika och Mathias hit på julmat och julklappsöppning. Fick bl.a. en htc hero mobiltelefon med touchscreen, en lederpall, pandoraberlockar, parfym, väska, pengar, presentkort till jim&jill, duntäcke, sänglakan-örngott-sängöverkast, pyjamas, stickad blus, mystofflor, filmer, fotoramar..
På juldagen var jag hos Emma med en del av mina vänner.. Drack och dansade nästan hela kvällen! (;
Igår körde vi bara i Näsby, Mikaela och Jonte var också med.
Idag har Nicke och jag mest legat i sängen och tittat på tv fast just nu är jag hemma. Åt just tortilla och målade naglarna.. Tror jag skall fortsätta måla nu!
söndag 27 december 2009
tisdag 22 december 2009
Snöoväder
Nu har jag varmt! Har städat mitt rum en sista gång före jag fyller.. Det vill säga i morgon! ;D Har även hunnit duscha, ätit en pizza, klä lite på julgranen och paketera in några julklappar och nu tror ja att jag skall måla naglarna, vita :)
När Nicke har plogat gården klart och städat sitt rum åker jag vell ut med honom en stund tills han åker till Anders och skruvar med bilen.. Så får vi se vad jag hittar på sen.
När Nicke har plogat gården klart och städat sitt rum åker jag vell ut med honom en stund tills han åker till Anders och skruvar med bilen.. Så får vi se vad jag hittar på sen.
söndag 20 december 2009
Födelsedagsfest
Vaknade just precis.. Skall egentligen behöva gå och städa till mormor, eftersom jag hade födelsedagsfest där igår :) Men jag tror jag väntar tills Nicke kmr hit så får han städa med mig.. Jennifer tyckte hon fick "spökvibbar" där igår, så tror jag föredrar att ha någon med mig! ;D Annars hade vi vell nog ganska kul där igår, alexandras spelkort blev så mycket använda att de nästan blev förstörda medan vi spelade ölspelet hela kvällen. God mat hade vi också, ungsbakad potatis med räkfyllning och grillbiffar med creme bonjour.. Senare åt "vi" (dom som ännu var i skick) michelles tacopaj! :) Tack för uppvaktningen tjejer!
Funderar starkt på att äta någonting nu också! ;D
Funderar starkt på att äta någonting nu också! ;D
onsdag 16 december 2009
Julstädning
Är hemma idag också.. Tyckte det var lika bra då ja ändå hade stegring igår då jag gick och lade mig.
Har julstädat mitt rum idag, så nu är det riktigt fint :) Om jag orkar någon dag nu före jul skall jag göra garderoben klar. Ikväll vet jag inte vad jag skall göra, kanske bara ta det lungt så att stegringen släpper. Men om jag har riktigt mycket energi tror jag att jag skall koka knäck!
"Ensam hemma" är just nerladdad, typ bara 6% kvar men bitcomet krånglar så får se hur länge det egentligen tar..
Nu facebook!
Har julstädat mitt rum idag, så nu är det riktigt fint :) Om jag orkar någon dag nu före jul skall jag göra garderoben klar. Ikväll vet jag inte vad jag skall göra, kanske bara ta det lungt så att stegringen släpper. Men om jag har riktigt mycket energi tror jag att jag skall koka knäck!
"Ensam hemma" är just nerladdad, typ bara 6% kvar men bitcomet krånglar så får se hur länge det egentligen tar..
Nu facebook!
tisdag 15 december 2009
Förkyld
Usch så trist att vara sjuk! Skulle vilja se en riktig äventyrsfilm.. eller julfilm :)
Slog in klapparna idag och jag kom underfund med att det kan vara skitkul när man inte har något annat att göra..
Nu skall jag pröva starta om datorn, och kanske gå och leta efter några gamla, men bra VHS filmer (y) .. om jag orkar!
Slog in klapparna idag och jag kom underfund med att det kan vara skitkul när man inte har något annat att göra..
Nu skall jag pröva starta om datorn, och kanske gå och leta efter några gamla, men bra VHS filmer (y) .. om jag orkar!
måndag 14 december 2009
Julshoppa och datorproblem
Har suttit i väntan på en snabbare dator nu i en halvtimme medan jag kollat tv.. Tog ungefär 5 minuter före det hände något när jag tryckte på något. Tror det blev någonting fel när jag laddade ner virusprogrammen, så jag tog just bort dem. Så nu börjar datorn bli som vanlig igen, lika snabb fast ändå skittrög! :)
Efter skolan idag for jag till farmor, satt största delen av kvällen framför tv:n. Runt halv 7 tiden kom Nicke efter mig och Catarina o. jag for till halpa-halli och handlade julklappar.. Mycket utbud i Närpes! (; Hittade en julklapp åt mamma och en åt Ronny.. Så nu är det Nicke och pappa kvar, och kanske varsin till åt M o. R. Tänkte också slå in klapparna ikväll när jag kom hem, men jag hittade inga kartonger.. Mamma skulle ta in några från restaurangen så skall snart gå ner och se om hon glömde det. Brukar oftast vara så! :)
Laddar ner desperate housewives nu, så jag har något att göra imr eftersom jag skall vara hemma när jag är sjuk. Har fått stegring igen fast den här gången är jag även förkyld.
Lite uppdatering över en ganska så lyckad helg.
I fredags var vi bara ut och körde på skogsvägar och fick uppleva nya delar av "Korsnäs" och i lördags var det fest på Lärka's villa.. Var helt kul där ända tills stämningen blev förstörd! På söndag blev det jobb med dubbellön :)
Efter skolan idag for jag till farmor, satt största delen av kvällen framför tv:n. Runt halv 7 tiden kom Nicke efter mig och Catarina o. jag for till halpa-halli och handlade julklappar.. Mycket utbud i Närpes! (; Hittade en julklapp åt mamma och en åt Ronny.. Så nu är det Nicke och pappa kvar, och kanske varsin till åt M o. R. Tänkte också slå in klapparna ikväll när jag kom hem, men jag hittade inga kartonger.. Mamma skulle ta in några från restaurangen så skall snart gå ner och se om hon glömde det. Brukar oftast vara så! :)
Laddar ner desperate housewives nu, så jag har något att göra imr eftersom jag skall vara hemma när jag är sjuk. Har fått stegring igen fast den här gången är jag även förkyld.
Lite uppdatering över en ganska så lyckad helg.
I fredags var vi bara ut och körde på skogsvägar och fick uppleva nya delar av "Korsnäs" och i lördags var det fest på Lärka's villa.. Var helt kul där ända tills stämningen blev förstörd! På söndag blev det jobb med dubbellön :)
onsdag 9 december 2009
Nerladdning
Håller på att ladda ner en massa program på datorn.. Laddade just ner en nyare version av bitcomet, så nu går det mycket snabbare att ladda ner filmer. Därför laddar jag ner ensam hemma också! Laddar även ner ett program som skall hittar roten till alla datorproblem, reparera osv. Får hoppas datorn blir lite snabbare nu då. Så fort jag har allt klart, skall jag åka till Näsby!
tisdag 8 december 2009
Konstig kulör
Sitter i N's mammas legenhet och väntar att Nicke skall äta klart.. Färgade o. klippte håret idag, blev kort tyckte ja.. Men så länge man har upp håret syns det inte så bra. Slingorna blev lila o. gråblå fast det var meningen det skulle bli rött o. ljust! Fast det svarta blev nog helt bra..
Nu har N ätit klart, så åker vell just upp till Näsby.
Nu har N ätit klart, så åker vell just upp till Näsby.
måndag 7 december 2009
Frisören
Imorgon blir det lite längre sovmorgon för vi på bygg är lediga! Sune är borta så vi fick en hemuppgift istället som skall vara klar på onsdag.Har latat mig med en massa filmer hos Nicke ikväll. Var också upp till Näsby ett varv senare. När jag kom hem hade mamma gjort varma smörgåsar, så jag åt och gjorde en del på hemuppgiften.
Imorgon blir det frisören, äntligen! Tror det blir svart eller mörkbrunt med ljusa och röda slingor under. Är
också oklart om det blir pannlugg eller inte ännu.Jo föresten, i januari någon gång skall jag och ett par andra kanske åka upp till Levi ett par dagar och köra slalom/snowboard! :) Har hittat en jättemysig stuga. Hoppas värkligen det blir av, men det tror jag nog eftersom vi funderar på att börja boka snart, bara vi vet hur många vi blir..
Men nu facebook!
söndag 6 december 2009
Bötom
Sitter i N's mammas legenhet just nu.. Har sovit här i natt :)
Igår kväll var Elin ut med oss, vi var till Bötombergen o. tittade och resten av kvällen runnade vi mest i Näsby. Det var solv igår också men det fick jag först veta när det stängde, skulle ha varit kul att åka ut på någon dans!
Snart blir det väll antagligen mat.
Igår kväll var Elin ut med oss, vi var till Bötombergen o. tittade och resten av kvällen runnade vi mest i Näsby. Det var solv igår också men det fick jag först veta när det stängde, skulle ha varit kul att åka ut på någon dans!
Snart blir det väll antagligen mat.
lördag 5 december 2009
Vill bara dra ett täcke över mig!
Tror ja har sovit för länge idag, är så jvl trött! Kom just hem, skall snart börja gjöra mig klar.. Men det är så tungt! Körde bara i Näsby igår. Nicke tänkte nästan mista körkortet men som tur va fick han bara böter. Mysigt var det också igår, med vit mark :) Idag ser det bara äckligt ut, när snön håller på att smälta ;/ Nu skall jag kolla lite på facebook!
Black eyed peas - meet me halfway
Black eyed peas - meet me halfway
torsdag 3 december 2009
Var är julkänslorna?
Är på skithumör just nu! Känner mig stressad men ändå rastlös..Skulle egentligen ha haft teoridag idag, men Sune tyckte vi skulle städa i hallen istl på hans teoritimmar. Hallen blev det, men ingen städning.. Förståss! Fortsatte med det vi höll på med från före istl, som en helt vanlig halldag. Två sista timmarna hade vi modersmål, fast vi var bara på datorn så det var inte så jättetungt.
Nu vill jag värkligen ha julkänslor, känns underligt att inte ha det så här nära jul.. Vill bara känna väntan på något. Som när man var liten! :) Man älskade jul, man pyntade, bakade och handlade hur många julklappar som helst! Livet var härlit.
Fast någon dag skall jag värkligen behöva ta itu med att baka någonting.. Knäck, kola eller pepparkakor skulle sitta bra. Minns inte ens när jag sist bakade något. Julklapparna skall jag också behöva ta mig i kragen med.. Äh, skit. Nu skall jag platta håret och åka till Näsby!
Btw, fyller om 20 dagar! (;
tisdag 1 december 2009
Julen närmar sig
Kom just hem, sitter och äter gårdagens tonfisksallad och väntar att Nicke skall komma och hämta mig.. Har haft halldag idag, Jessica och jag har mest bara målat några hyllor som vi skall ha i hallen med sprutfärg :) När jag höll på som bäst började ja fundera att jag skall kunna ta bort mina inbyggda skrubbdörrar i rummet (när nya garderoben är färdig) och lägga dit en skiva istället.. På skivan skall jag då klåtta med sprutfärg. Skulle bli så snyggt! (;
Idag är det 1 december, det börjar närma sig jul.. Men ändå är det som om jag inte har någon julkänsla alls! Några julklappar har jag inte heller hunnit handla ännu. Nåja, dom säger det skall bli kallt imr, får värkligen hoppas det!
Idag är det 1 december, det börjar närma sig jul.. Men ändå är det som om jag inte har någon julkänsla alls! Några julklappar har jag inte heller hunnit handla ännu. Nåja, dom säger det skall bli kallt imr, får värkligen hoppas det!
söndag 29 november 2009
Hatar söndagar
Blev en kul kväll i pannrummet igår, ända tills Nicke blev så dålig att man knappt fick någon kontakt med honom.. Så det roliga varade kort, for hem tillsammans med Nicke redan halv 11! (y)
Kom just hem från Näsby, har varit hos Nicke och kollat film med Danne och Catarina. Nu är jag trött.. och slut! Egentligen skulle jag behöva gå och lägga mig.
Kom just hem från Näsby, har varit hos Nicke och kollat film med Danne och Catarina. Nu är jag trött.. och slut! Egentligen skulle jag behöva gå och lägga mig.
lördag 28 november 2009
Lilla-Jul
Skall just åka, men hinner nog skriva lite först.Ikväll blir de att supa, är inte helt säker var ännu men antagligen blir det pannrummet hos Miika om vi inte hittar något annat fest.
Igår var vi på smörgåstårta till Kim. När Lena (Kim's mamma) ville gå och sova for alla därifrån och Ronnie, Kim, Mandis och Elin kom ut och körde me oss. Var bland annat till K-stad ett varv..
Men nu måste ja avsluta så jag hinner till alko!
Ha en trevlig lilla-jul!
Ha en trevlig lilla-jul!
Här är kvällens outfit!
torsdag 26 november 2009
Glee
Har haft en ganska trist skoldag! Så egentligen finns det inget att berätta..
Snart kommer Nicke och hämtar mig, så åker vi vell till honom och äter. Fast vi skulle ju nog kunna äta här idag, såg ut som om mamma gjorde någonting gott för en gångs skull.
Ikväll kommer Glee på tv, har inte kommit underfund med om det är en film eller serie ännu. Men det verkade åtminstone vara bra när man tittade på reklamen.. Värst när man bor i Finland och tittar på Sveriges-tv, så blir allt här en timme senare än i Sverige vilket betyder att allt slutar allt för sent!
Snart kommer Nicke och hämtar mig, så åker vi vell till honom och äter. Fast vi skulle ju nog kunna äta här idag, såg ut som om mamma gjorde någonting gott för en gångs skull.
Ikväll kommer Glee på tv, har inte kommit underfund med om det är en film eller serie ännu. Men det verkade åtminstone vara bra när man tittade på reklamen.. Värst när man bor i Finland och tittar på Sveriges-tv, så blir allt här en timme senare än i Sverige vilket betyder att allt slutar allt för sent!
onsdag 25 november 2009
Föredrag
Nicke ligger i sängen och väntar att jag skall gå från datorn.. Men tyckte ja måste blogga lite först.
När jag kom hem idag började jag direkt på att gjöra klart föredraget i modersmål tills imr! Trodde jag hade samma powerpoint som i skolan, men tyvärr hade jag en gamlare verision. Men nog blev resultatet godkänd ändå, enligt Mig! När jag jobbat med föredraget i ungefär 2 h kom nicke och hämtade mig. Tänkte jag skulle visa några sidor av föredraget här, men märkte att det inte gick.. Och nej, det är inget tråkigt föredrag med bara massa text. Det är lite design över det också.
Timbaland ft. Nelly Furtado & SoShy - morning after dark
När jag kom hem idag började jag direkt på att gjöra klart föredraget i modersmål tills imr! Trodde jag hade samma powerpoint som i skolan, men tyvärr hade jag en gamlare verision. Men nog blev resultatet godkänd ändå, enligt Mig! När jag jobbat med föredraget i ungefär 2 h kom nicke och hämtade mig. Tänkte jag skulle visa några sidor av föredraget här, men märkte att det inte gick.. Och nej, det är inget tråkigt föredrag med bara massa text. Det är lite design över det också.
Timbaland ft. Nelly Furtado & SoShy - morning after dark
Matrast
Sitter i datasalen i skolan.. Egentligen har vi matrast men ja måste kopiera över ett arbete på minnesstickan som jag skall gjöra färdit hemma ikväll. Snart har ja tre kombimatte.
tisdag 24 november 2009
Servitrade
Tittar på desperate housewives men det blev paus! Ikväll var jag och Nicke och tittade till "nya" servitrade.. Dom hade mycket mera urval nu än före, det var faktist mycket som intresserade mig. Köpte en lila pärm och lila numrerade papper att ha i pärmen för endast 3 euro! Kanske hittar man någon julklapp där också. Efter inköpet for vi till Nickes mamma på fisksoppa :)Imr måste jag till hvc och ta en massa prov. Allt från lungröntgen till blodprov.. Men nu slutade pausen! Gonatt
måndag 23 november 2009
Mys
Sitter och tittar på ghost whisperer med tända ljus. Men det blev paus nu.. Känns så skönt att bara inte göra nånting :) Men kansche kommer uppdatering senare för jag har verkligen inget att skriva om just nu.. Så nu skall jag gå och lägga mig ner i sängen och fortsätta myysa framför tv:n ;D
söndag 22 november 2009
Snark!
Nu är jag trött och slut! Har stegring ännu.. Men blir vell nog skolan i morgon ändå!
Gårdagen blev nog lyckad fast jag var nykter. Nicke körde Markus 240 och Kim, Minges, Mandis, Luca och Elin var med :) Lite trångt, men det gick!
Var på julöppningen i Näsby idag, hittade inte något som intresserade mig förutom mina älskade vårrullar! Men det räcker för min del! ;D Mumma, nu blev jag hungrig igen!
Nej, tror bestämt det är sängen som gäller före jag börjar tala i sömnen!
Gårdagen blev nog lyckad fast jag var nykter. Nicke körde Markus 240 och Kim, Minges, Mandis, Luca och Elin var med :) Lite trångt, men det gick!
Var på julöppningen i Näsby idag, hittade inte något som intresserade mig förutom mina älskade vårrullar! Men det räcker för min del! ;D Mumma, nu blev jag hungrig igen!
Nej, tror bestämt det är sängen som gäller före jag börjar tala i sömnen!
lördag 21 november 2009
Städat!
Nu e rummet rent och fint! Känns härlit :) Hur länge det hålls såhär är ju en anna sak. Har stegring idag också, så det blir en nykter kväll.. Jag blir gaaleen! Skulle så gärna velat åka ut med tjejerna! Det är så länge sen jag sett dem nu, då ja har varit sjuk :/ Men kanske jag ser dom ändå! Nu skall jag fixa håret.
Min andra halva
Idag har jag och älskling varit tillsammans i 1 år och 5 månader <3 Ejentligen går tiden allt för fort, och ibland då man väntar på något går den allt för långsamt! Skulle behöva städa rummet, på allvar! Det är fullspäckat med damm och skit.. Använda tallrikar, glas osv. (y) Golvytan är täckt av kläder och hyllorna med skräp! Jeiij, väntar såå tills jag orkar röra på mig och städa! Igår på kvällen kom vi på att vi skulle åka på en roadtrip. Destination Oravais blev det med Nicke, Mikon och Jont. Mikon sov hela vägen dit och jag mådde dåligt hela vägen från Vasa (y) Tror jag blev körsjuk! Brukade allti bli det när jag var mindre, men sen när jag blev äldre försvann det så gott som helt.. Men kul att komma ut lite ändå. I morgon är det julöppning i Näsby, utan snö! Finländska vintrar suger nuförtiden! Förr var det ju hur mycket snö som helst, som när man var liten. Det fanns ju allti snöhopar att bygga kojor i, och backar att pulka i. Meen, får ju åtminstone hoppas på snö till jul!
fredag 20 november 2009
Crp-prov
Mamma ringde och väckte mig kl. 9 i morse.. Då skulle vi åka till hvc och ta ett crp prov. Har ju haft feber nu 3 ggr i höst, och alla gångerna har det varit något underlit med febern. Den har växlat upp och ner så någonting måste ju vara fel tycker man ju. Men crp-provet visades vara normalt. Får se då hur länge febern håller i sig den här gången, kan vara att ja måste åka och ta något blodprov om det håller i sig länge. Annars har jag bara sovit idag!
Ikväll får ja se vad det blir, antagligen blir det bara att rackla i Näsby.. Hade tänkt dricka på lördag, men det får ja vell nog glömma. Blir vell att spara sig till lilla-jul! :) Om man är frisk vill säga..
Ikväll får ja se vad det blir, antagligen blir det bara att rackla i Näsby.. Hade tänkt dricka på lördag, men det får ja vell nog glömma. Blir vell att spara sig till lilla-jul! :) Om man är frisk vill säga..
torsdag 19 november 2009
Fotoocollaaage
Har slöat hela dagen. Steg upp kl. 6 i morse men ja hade värkligen ingen lust att åka till skolan, ja hade huvudvärk och kände mig lite yr. Så även idag har jag stegring ;s Men ikväll måste jag nog slippa ut en stund, annars kriperar jag! Har fördröjt dagen med att titta på sjunde himlen och gjort ett fotocollage.. Ja visste inte det gick att gjöra fotocollage på picasa men visserligen :) Tänkte också lägga upp klädstången i garderoben idag men jag visste inte om jag fick ta den borrmaskin jag hittade (bygger växthus så det kunde ju vara någon arbetares), ska vänta tills pappa kmr in ikväll så får han hjälpa mig.. Uppdatering kmr kanske senare!
onsdag 18 november 2009
Stegringen börjar bli en vana
Det blev nog en hel del shopping igår.. En blå lång stickad tröja, en grå stor stickad tröja, en vit stor t-shirt, ett brunt vinterstövelpar, fest-skopar (svarta med nitar) som snart kmr på posten pga. för små storlekar i affären, en helly hansen jacka, ett jeans, "skinn"-leggings + nåra småsaker som nagellack o. hårspray ;D Blev också kinamat i Vasa! (y)Idag är man dock sjuk ;s Igen! Kände att jag höll på att bli sjuk igår kväll, och jag känner alltid rätt när det gäller feber.. Stannade därför hemma idag! Sitter och kollar film för fullt, "ensam hemma"! (y) Håppas jag inte är sjuk imr, orkar inte vara sjuk en till dag, det är också tungt..
Senare ikväll kmr Nicke hit så skall vi se nån hyrfilm! :)
Nu är ja hungrig, måste vell gå till restaurangen och ääta lite om inte mamma kmr in och gör något.
måndag 16 november 2009
Måndagen den 16 November
Länge sen sist, men jag har värkligen inte haft nån motivation att blogga på senaste tiden. Tror jag skall börja skriva på bättre svenska, eftersom det är bra att lära sig det också.
Under den period som jag inte har bloggat, har det hänt ett som annat. Väldigt negativa saker och helt härliga händelser :) Men det orkar jag värkligen inte börja berätta om!
Bygg går vell ganska ok, fast på något sätt känns det ändå som jag inte riktit vet vad jag vill bli senare i livet.. Drömyrket är vell ändå iallafall att få en sån karriär som "Simon o. Thomas" ;D Men det är ju bara en dröm.. Men bara man har rätt motivation kommer man långt i livet men i vissa fall kan det vara svårt. Det värsta på bygg är vell att pojkarna beter sig som små jävla lågstadieungar! Usch och blä!
Men nu skall ja gå och ta en diskusion me mamma om det blir nån shopping imorgon! (;
Gonatt
Under den period som jag inte har bloggat, har det hänt ett som annat. Väldigt negativa saker och helt härliga händelser :) Men det orkar jag värkligen inte börja berätta om!
Bygg går vell ganska ok, fast på något sätt känns det ändå som jag inte riktit vet vad jag vill bli senare i livet.. Drömyrket är vell ändå iallafall att få en sån karriär som "Simon o. Thomas" ;D Men det är ju bara en dröm.. Men bara man har rätt motivation kommer man långt i livet men i vissa fall kan det vara svårt. Det värsta på bygg är vell att pojkarna beter sig som små jävla lågstadieungar! Usch och blä!
Men nu skall ja gå och ta en diskusion me mamma om det blir nån shopping imorgon! (;
Gonatt
lördag 29 augusti 2009
Sjuk & Villavslutning
Vill it va sjuk! Ha vuri he nu unjefär 3 dagar å igår tyckt ja e börja tjänns betär mot säjnon men nu tå ja mett fö nain tim sedan hadd ja fiebär åp nytt.. Pråppa nu i me na burana så e buri no sjonk, fö ja ska nu fir villavslutning ikvield föhe! ;D
Igår va nu Nicke chaffis åt Ia, Mandis, Verro, Markus å Dahlin i 240, så ja va mie tier ja tå å va nöktär! It så rolit tå all ar va i ruöt, täfö ska jag tag a ikvield.. Sku ejentligen behyöv ga å kvil än stånd nu, bruk var betär baket man ha jort he så, men ja sku behyöv buri lag me å.. Hmm
Igår va nu Nicke chaffis åt Ia, Mandis, Verro, Markus å Dahlin i 240, så ja va mie tier ja tå å va nöktär! It så rolit tå all ar va i ruöt, täfö ska jag tag a ikvield.. Sku ejentligen behyöv ga å kvil än stånd nu, bruk var betär baket man ha jort he så, men ja sku behyöv buri lag me å.. Hmm
söndag 16 augusti 2009
Vocana (YA) Bygg
Skolan imåron!! Tillik tjänns e no nalete spännand men no sku ja järna ha såmarloav myytchy liengär.. Nåja, he var nu helst nain rutin tå skolan buri, he ja gruvar me fyö mest je tå vi ska gått buri så jäkla tidit åm myönan tisda-frida ;/ Såmarloave ha vell no vuri häilt ok, fast ja nu tkr ja ha haft allt fö lite liedit åså tjänns e som ja itt ha jort naa förutom ti hink åm häljan. He va ju först nu hison sist vikon man börja jier na, fast he kona ju bero på att Nicke vort liedi först nu he.. Ha nu bl.a hienda vuri ti Tuuri me Danne å Catarina å ti Vasa me mamm hison vikon.
Men nu ska ja buri avslut hitche, gonatt!
Men nu ska ja buri avslut hitche, gonatt!
tisdag 11 augusti 2009
Tisdagen den elfte
Bara hison vikon åatär nu tärt skolan buri! Sku behyöv acceptier att ja ska buri åp vocana bygg å furi om måron.. Men furi he ska ja nu jiet färdit (som ja haldär på mie nu), stied rume, dusch å kansche måal nagglan (som ja nu itt kmr å årk jier). Sedan var e funu no bäre niepon.
Tänkt nu ejentligen far ti tuuri idag men Nicke gåta arbet istl :( Men he kan hiend vi far imr istl!
Tänkt nu ejentligen far ti tuuri idag men Nicke gåta arbet istl :( Men he kan hiend vi far imr istl!
fredag 31 juli 2009
Första riktiga lediga dag
Hmpf.. Arbeta sist dajin igår, fast an vort nalete väl lang men stjitesamm fö nu har ja nu liedit resten åav såmarloave, härlit!
Idag väjt ja itt rektit än kva ja ska jier, men åtminstone ska ja nu va me gullenicke bara han slutar arbet :) Fundiera om vi sku ha fari ti Tuuri e kvarv, men he beror ju påa me hede bränsle tå ;/ Annårs var e funu no bara in niesby-kväll!
Idag väjt ja itt rektit än kva ja ska jier, men åtminstone ska ja nu va me gullenicke bara han slutar arbet :) Fundiera om vi sku ha fari ti Tuuri e kvarv, men he beror ju påa me hede bränsle tå ;/ Annårs var e funu no bara in niesby-kväll!
onsdag 29 juli 2009
Mys
He je e tag sedan ja skräiv sist nu ijen.. Men he ha vuri så mytchy arbetas på sistone så man ha itt rektit årka/hienda!
Häljen vort nu mysi å lugn, förutom att ja arbeta på sånda som dock va bra ettsom man fåar så jvl bra lyön tå ;D På fridain tjuörd vi nu bäre runt i niesby i hede härliga räjne, sedan mot säjnon for vi (Nicke å jag) ti Tjärlax å åat kräftår å skåda film (i taket lyser stjärnorna).. Hadd lieng fundiera på att ja sku ha vela sitt an å tå hadd ju Alex ladda nier an så ja fieg låan an :) Å på lörda for vi ti Mike åp kräftstjiva, gott!
I måandast arbeta ja tärt naon gang åp baketmiddain. Åp kvieldin for Nicke, jag, Mia, Miika, Emma å Mike å grilla ti vargbärje.. Sedan häjm å skåad in skräckis, som råka va nalete heemsk (; Igår vort e jobb å, sedan vela Jennifer att ja sku join henar i Niesby så for tit åp vespin tå..
Men nu gått ja avslut hitche fö Nicke je just shenn så ska vi far å siiem :)
Häljen vort nu mysi å lugn, förutom att ja arbeta på sånda som dock va bra ettsom man fåar så jvl bra lyön tå ;D På fridain tjuörd vi nu bäre runt i niesby i hede härliga räjne, sedan mot säjnon for vi (Nicke å jag) ti Tjärlax å åat kräftår å skåda film (i taket lyser stjärnorna).. Hadd lieng fundiera på att ja sku ha vela sitt an å tå hadd ju Alex ladda nier an så ja fieg låan an :) Å på lörda for vi ti Mike åp kräftstjiva, gott!
I måandast arbeta ja tärt naon gang åp baketmiddain. Åp kvieldin for Nicke, jag, Mia, Miika, Emma å Mike å grilla ti vargbärje.. Sedan häjm å skåad in skräckis, som råka va nalete heemsk (; Igår vort e jobb å, sedan vela Jennifer att ja sku join henar i Niesby så for tit åp vespin tå..
Men nu gått ja avslut hitche fö Nicke je just shenn så ska vi far å siiem :)
torsdag 23 juli 2009
Ensam i Tjärlax
Sitär i Tjärlax fö me sjölv ja nu.. Nicke sku bord va häjm från arbete ett nalete mäjr än in tim, så täfö gått ja ju fördröj tidin åp tv å datårin så lieng. Igår vort e fiskning me Mia Miika å Nicke men itt in enda fisk vela napp, tråk! :(
Imåråst tå ja vackna börja ja fundier på hur mytchy pengar ja ejentligen har intjena, å tå kom ja underfunn mie att ja itt kan ha na rektit mytchy ettsom ja ha täji ut så mytchy lyön i förskått, så hiedanefter kommer ja ti gått föschyök arbet mäjr än kva ja ha jort hittills.. Om e nu var na åav a tå je ju än aron sak ;D
Men nu ska ja fortsätt å spendier tid på tv!
Imåråst tå ja vackna börja ja fundier på hur mytchy pengar ja ejentligen har intjena, å tå kom ja underfunn mie att ja itt kan ha na rektit mytchy ettsom ja ha täji ut så mytchy lyön i förskått, så hiedanefter kommer ja ti gått föschyök arbet mäjr än kva ja ha jort hittills.. Om e nu var na åav a tå je ju än aron sak ;D
Men nu ska ja fortsätt å spendier tid på tv!
onsdag 22 juli 2009
Sjukling
Nää, itt sjuk! Igår furi ja jieg å ligg så mett ja fiebär å såklaart hadd man ju stiegring.. Å än i myön/dag har ja he! Å ja som hadd så mytchy planär fö idag! Meen no kan ja vell jenomfyör di föhe.. Ja slapp nu helst arbet fast e va nära att ja itt sku fåa.. Å imr sku ja bord få slipp a å fö kusin kona no arbet tå :) Nu je ja hongrååt!
tisdag 21 juli 2009
Shopping
Vort shoppingdag me syöt idag, elå först arbeta ja ti två åså for vi ti Vasa baket :) Hitta nu fyra stycken linnär å in blus.
Imr var e jobb ijen, men ja fråga just kusin om on vela arbet på torsda så ja halder tuman så ja foar va nalete liedit, sku va schyönt he så! Häljen je oklart än, men var vell no antagligen ti ta naa, men kvann väjt ja itt. Antingen blues elå na anna onyödit ;)
Men nu tv än liten stånd tror ja.. Natt!
Jag älskar Niclas
Imr var e jobb ijen, men ja fråga just kusin om on vela arbet på torsda så ja halder tuman så ja foar va nalete liedit, sku va schyönt he så! Häljen je oklart än, men var vell no antagligen ti ta naa, men kvann väjt ja itt. Antingen blues elå na anna onyödit ;)
Men nu tv än liten stånd tror ja.. Natt!
Jag älskar Niclas
torsdag 9 juli 2009
Regnig torsdag
Mmmh.. Om man endå sku ha stieda rum, än bra tining i handen, än massa underbara bildär åp systis som man sku ha kona redigier om å än nylaga stjiv så sku hitche mysiga vedre kaansche pass mieg idag! Men tyvärr je ja itt i han situationin nu, å stied sku ja itt årk ettsom ja arbeta 9,15 h idag.. Istl sku ja konn tänk me ti far ut än stånd, fast endå itt fö ja sku behyöv kvil opp framfö tv elå na, känns sålis! Men ja fåar så läjdon ja tå.
Nä fåar si hur e var men lognt ska ja nu tag a! Hejps
Nä fåar si hur e var men lognt ska ja nu tag a! Hejps
tisdag 7 juli 2009
Syödän
Di ha börja fundier åp syödän shär häjm nier mieg nu, elå vi ha no fundiera på a än ganska laang stånd men bara såde smått men nu fundierar vi på rektit tror ja ;D Å om vi far så far vi i augusti-september.. Mallorca elå Grekland var e!! Ifall e itt var syödän var e funu hede hurtigrutten elå kva e häjtär, men tå väjt itt ja om ja vill fuli mie så vetcha di heldran far ti syödän tå bäre så ja ska fuli mie :D Men vi fåar vell sii..Jobba lik lieng idag som igår, jieg no häilt bra förutom att ja fieg na närvsammanbrått åav diskase ti sist! Baket ja sluta ha ja bäre snåssa påa na shär häjm å rädd opp na kliedär som ha vuri utslängd runt halva gålve. Å nu sku ja vill lag än stjiv! Men limewire funkar itt som vanlit ;s Men snart e de maat å sedan kmr Nicke ett me så nu ska ja avslut :) Nää sidu nu funka limewire! :D
Eminem - beautiful
Linkin Park - new divide
The Black Eyes Peas - let the beat rock
Lorentz & M.Sakarias - baby!
Redrama - rise
Elize - hot stuff
Gossip - heavy cross
Wiz Khalifa - say yeah
Laurent wolf - no stress
måndag 6 juli 2009
Sånt e livet
Vääldit lieng sedan ja ha skriva na shenn nu, men tå man äin gang kmr ur "bloggbanon" je e svårt ti ta se in ijen.. Nåja, mytchy som ha hend uvi han tidin ja itt ha skriva, både negativa å positiva händelser, fast täj negativa viegär mäjr än täjden positiva. Tyvärr! Kan va ien åav orsakän ti att ja itt ha årka skriv na.
Nåja, fundiera ti ta ny start, åtminstone i långsam fart. Som ja bruk hyör i Nickeas bilin "skynda långsamt".
Tomatkarnevalin je nu uvi, vort funu än nalete undeli häli.. Vissa stunder kona no va häilt bra medan vissa va häilt rett opp åt helvite. Men karnevalin je nu he förgångna nu, å niesta häli jellär vell antagligen fagäröjän.
Ha nu arbeta idag, 8 å in halv tim.. fast ja tyckt e jieg rett snabbt föhe. Å kvieldin ha ja spendiera me Nicke, Much, Andrie å hede mäjtspyö som ha vari nalete mytchy nyttja på sistone ;D
Men nu ska ja försyök ga å ligg! Gonatt
Nåja, fundiera ti ta ny start, åtminstone i långsam fart. Som ja bruk hyör i Nickeas bilin "skynda långsamt".
Tomatkarnevalin je nu uvi, vort funu än nalete undeli häli.. Vissa stunder kona no va häilt bra medan vissa va häilt rett opp åt helvite. Men karnevalin je nu he förgångna nu, å niesta häli jellär vell antagligen fagäröjän.
Ha nu arbeta idag, 8 å in halv tim.. fast ja tyckt e jieg rett snabbt föhe. Å kvieldin ha ja spendiera me Nicke, Much, Andrie å hede mäjtspyö som ha vari nalete mytchy nyttja på sistone ;D
Men nu ska ja försyök ga å ligg! Gonatt
söndag 31 maj 2009
SOMMARLOV!
Hadd skolavslutning igår, sedan for ja åp klassfest ti jocke å sedan bjierd e åav ti faggen :)
Idag ha ja mest vuri slut å rackla i niesby
Men nu je e nu faktist såmarloav så imyön fåar ja soav precis hur lieng ja vill! ;D
Idag ha ja mest vuri slut å rackla i niesby
Men nu je e nu faktist såmarloav så imyön fåar ja soav precis hur lieng ja vill! ;D
torsdag 21 maj 2009
Mm
Allt je nieråat nu.. Vill spol tibak tidin, ti han tidin tå allt va som i in lyckli dryöm
11 månader idag <3
11 månader idag <3
onsdag 13 maj 2009
Hede tå man lidär åav nostalgi :D
Biologiprove jieg bra! He je funu enda ja kan säj.. Täischen säjnast provän tycker ja ha ga bra fö me faktist, ieven fast e ha vuri stressåt. Men he je ju bäre positift he :)
Ha nu liest åp finskprove (SISTA PROVE I HÖGSTADIE) i kvield än stånd, å sedan for ja ut me vespin.
Dj magix -Pina colada boy, hisin låatin ska ni lydes åap om ni vill känn na späning i live fortfarand.. Ja var så.. deppa, tå ja tänker på hu live liekt i sjuon - åtton medan e nu bäre je ienformit å laangtråkåt. Känns som om itt naa je nytt na mäjr, att man ha sitt allt räj ;/ Men siiekärt finns e jättemytchy man ska hiend/måst si än. Man bara itt kommer underfunn mie kva e je fö handling man ha missa. Hohho, om man endå sku få va litän ijen, man brydd itt se, man jord kva man vela fö man va så "litän" så di acceptiera he man jord, man oppskatta små å obetydliga sakär, man fieg allti som man vela å allt va frid å fröjd. Faast, tå je e ju he att e je häilt jävla onyödit ti tänk såde fö nu e ja gamlan å kan itt var litän ijen ;D
"He je no bäre ti acceptier he nu Sofie, å slut tänk nostaljiskt!"
Nä nu buri hitche ga fö laangt.. Hajnu!
Ha nu liest åp finskprove (SISTA PROVE I HÖGSTADIE) i kvield än stånd, å sedan for ja ut me vespin.
Dj magix -Pina colada boy, hisin låatin ska ni lydes åap om ni vill känn na späning i live fortfarand.. Ja var så.. deppa, tå ja tänker på hu live liekt i sjuon - åtton medan e nu bäre je ienformit å laangtråkåt. Känns som om itt naa je nytt na mäjr, att man ha sitt allt räj ;/ Men siiekärt finns e jättemytchy man ska hiend/måst si än. Man bara itt kommer underfunn mie kva e je fö handling man ha missa. Hohho, om man endå sku få va litän ijen, man brydd itt se, man jord kva man vela fö man va så "litän" så di acceptiera he man jord, man oppskatta små å obetydliga sakär, man fieg allti som man vela å allt va frid å fröjd. Faast, tå je e ju he att e je häilt jävla onyödit ti tänk såde fö nu e ja gamlan å kan itt var litän ijen ;D
"He je no bäre ti acceptier he nu Sofie, å slut tänk nostaljiskt!"
Nä nu buri hitche ga fö laangt.. Hajnu!
tisdag 12 maj 2009
Prov prov å åtär prov
Idag hadd vi matteprove, jieg betär än kva ja trodd e sku gaa.. Tur va nu he! Idag ha ja liest åp biologiprov.. Å sedan for ja ut å vespa me Emma än stånd, bra me na omväxling fö ja hatar ti siti i e rum häile kvieldin, till om man ha liest åp na prov elå na liknand.
Å imr var e ti yöv åp finsk! Jippijeij kva roli vik! Kan itt yöv na åp torsda fö tå ska ja åp 60-års kalas ti farmor så.. Nåja, bäre 3 dag i rad ja gått yöv åp naa (Y)
Tror nu ja ska gått buri ga å fyön håare ja nu furi e hiendar sjölvtårk..
Å imr var e ti yöv åp finsk! Jippijeij kva roli vik! Kan itt yöv na åp torsda fö tå ska ja åp 60-års kalas ti farmor så.. Nåja, bäre 3 dag i rad ja gått yöv åp naa (Y)
Tror nu ja ska gått buri ga å fyön håare ja nu furi e hiendar sjölvtårk..
söndag 10 maj 2009
Morsdag
Häljen ha bäre vuri logn, ha vuri rektit schyönt! Tyvärr årk ja itt berätt na om häljen fö ja je faktist rektit slut ja nu.. Ha arbeta i restauranjin 7 tim nu å stressåt som väjt itt säj kva va e nu!
Snart ska vi far ti farmor å nu årk ja itt ja skriv na mäjr! ;o
Snart ska vi far ti farmor å nu årk ja itt ja skriv na mäjr! ;o
torsdag 7 maj 2009
Myys
Baket skolan for ja me Emma å Matilda å handel na gott (gar bra hitche me ti bant).. Så for vi ti parken å va tier å såat än stånd å hadd a myysit! :D
Sedan tå ja kom häjm jelld provläsning, itt lika hyög mysihäjtsgrad.. Ha tillåme liest lieng tycker ja. Ganska nöjd :D Fast ja nu sitär me oregelbundna verb framfö me än.
Har nu mina stickatåfflår som ja fieg värdit på textil idag i tvättmaschinin nu, di haldär påa å tovas så. Fåar si tå hur di var, bruk var fäil tå ja lagar tådde.
Om e je nar som ska soav ut uvi häljen je e no jag, behyövs! Just täfö ska ja lies nalete till nu på engelsk, ga å form täjden stickasåckår å ring åt Nicke så ja fåar ga å ligg naon gang..
Sedan tå ja kom häjm jelld provläsning, itt lika hyög mysihäjtsgrad.. Ha tillåme liest lieng tycker ja. Ganska nöjd :D Fast ja nu sitär me oregelbundna verb framfö me än.
Har nu mina stickatåfflår som ja fieg värdit på textil idag i tvättmaschinin nu, di haldär påa å tovas så. Fåar si tå hur di var, bruk var fäil tå ja lagar tådde.
Om e je nar som ska soav ut uvi häljen je e no jag, behyövs! Just täfö ska ja lies nalete till nu på engelsk, ga å form täjden stickasåckår å ring åt Nicke så ja fåar ga å ligg naon gang..
onsdag 6 maj 2009
Fäjt vik
Jaa.. Je ganska tom i höve idag. Sitär nier farmor nu, ha ga ijenom he vi har ti engelskprove e kvarv å jiti. Snart ska Nicke kom ett me bäre an ha fylld i täjden militär-papprän.
Ja har ångest infö niesta vik. Måanda var e ti yöv på biologiprov, tisda yöv åp matte, onsda yöv på finsk, torsda 50-års kalas.. Å på frida var e ti skriv finskprove! Men tå baket frida je allt uvi, å på såndain samma häli far ja åp kryssning me Much å kommer tibak ti skolan först ti onsdain. Å på torsda sku e bord va kristihimmelsfärdsdajin så tå har vi liedit.. Å fridain baket har vi massa hålisar :D Haha, bra ti siti å fundier fram uvi fläir vikår.. Men he je bäre he som lagar me på bra humyör just nu så. Å hitche härliga vedre tå å förståss (;
Ja har ångest infö niesta vik. Måanda var e ti yöv på biologiprov, tisda yöv åp matte, onsda yöv på finsk, torsda 50-års kalas.. Å på frida var e ti skriv finskprove! Men tå baket frida je allt uvi, å på såndain samma häli far ja åp kryssning me Much å kommer tibak ti skolan först ti onsdain. Å på torsda sku e bord va kristihimmelsfärdsdajin så tå har vi liedit.. Å fridain baket har vi massa hålisar :D Haha, bra ti siti å fundier fram uvi fläir vikår.. Men he je bäre he som lagar me på bra humyör just nu så. Å hitche härliga vedre tå å förståss (;
tisdag 5 maj 2009
Tisdag
Moddeprove som vi hadd idag jieg nu förväntansvärt bra.. Fast he kona ju bero på att ja veta ganska mang svar från furi :) Baket skolan for ja ti gulle, men han sku la nain bjierarm åp bilin så ja jieg nu in å skåda tyra banks show ja tå medan. Ja väjt itt men ja liikar hon ja, hon e så härli i sette å allt hede. Sedan laga vi tortilla å sedan ti niesby. Va å skåda match me Much, (åp gamla fotbollslaje) å så kom ja nu just häjm. Sku behyöv ga å dusch nu å så småningom..
Imr slippär vi nu två sist timan ettsom di ska ha konsär fö skolan, åså har vi håltim först så vi fåar nu sleep lieng tå (; Skyönt! Sku nu behyöv ga å ligg tidit ikvield å, vort itt ti såmen na furi 12 igår så.. Å nu buri e itt va så lieng åatär tärt vi fåar såmarloav. Å i år ska ja värkligen ta vara på a!
Imr slippär vi nu två sist timan ettsom di ska ha konsär fö skolan, åså har vi håltim först så vi fåar nu sleep lieng tå (; Skyönt! Sku nu behyöv ga å ligg tidit ikvield å, vort itt ti såmen na furi 12 igår så.. Å nu buri e itt va så lieng åatär tärt vi fåar såmarloav. Å i år ska ja värkligen ta vara på a!
måndag 4 maj 2009
Regn och modersmålsprov
Sitär undi tetche å frys nu, kaalt å ruskit vedär je e. Sålis ska e va restän åav vikon ;s Å he va nalete nice ti tjyör häjm i räjne baket skolan gått ja säj (; Men ja fieg ju sällskaapa me Emma så ;D
Ha liest åp moddeprov nu än stånd, ja kan a någålunda.. Vissa sakär je så otrolit svår ti minns, men man väjt att e finns nain stans i backhöve, så ja antar ja no klarar a fast ja nu itt tänker lies na mytchy mäjr. Fundiera ti bak än kladdkak istl. Än kladdkak me chokla,- å jordgubbsbetan i. Har ju jordgubban för follt nu i växthusän så :) Å nä, itt väjt ja om e passar me jordgubbsbetan i smietin men man kan ju allti prov na nytt! Åså vill ja Nicke ska kom hit å häls på me, men hon meninjän han förbrukar mest je ju "he buri var toart i tanken", jovisst! Så itt var e funu naa åav he tå heldär.. Fåar funu läjt me ti sienjän tidit ikvield tå så itt ja stärvar åav kva ja har läjdon.
Ha liest åp moddeprov nu än stånd, ja kan a någålunda.. Vissa sakär je så otrolit svår ti minns, men man väjt att e finns nain stans i backhöve, så ja antar ja no klarar a fast ja nu itt tänker lies na mytchy mäjr. Fundiera ti bak än kladdkak istl. Än kladdkak me chokla,- å jordgubbsbetan i. Har ju jordgubban för follt nu i växthusän så :) Å nä, itt väjt ja om e passar me jordgubbsbetan i smietin men man kan ju allti prov na nytt! Åså vill ja Nicke ska kom hit å häls på me, men hon meninjän han förbrukar mest je ju "he buri var toart i tanken", jovisst! Så itt var e funu naa åav he tå heldär.. Fåar funu läjt me ti sienjän tidit ikvield tå så itt ja stärvar åav kva ja har läjdon.
söndag 3 maj 2009
Valborgshäljen
Valborg vort vell no häilt lycka, åtminstone mot början. Förfest nier Hanna, tier va vi Jennifer, Emme, Emma, Lina, Miili, Sofia, Linn, Sara, Anton å Macke. Tag itt a så hoart om ja glömd nar! :D Sedan for vi ti kollan.. Fast e va ju no mytchy betär förr åare, he va nu helst na fålk där tå.
I fridast va ja me Nicke å Emma å sedan mot säjnon for Nicke, Catarina, Danne å jag å grill ti vargbärje..
Igår va Nicke å jag å åat in ti skogs i Tjärlax, di hadd Finlands största orgentieringstievlin tier så di sälja allt från jiet ti kliedrän. Säjnan mot kvieldin tänkt Emme, Jennifer å jag ut åp naa men vi hitta nu itt na intressant fest så vi lömna nu i 850 tå häile kvieldin (;
Idag ha vi mest rajta i niesby åså kom ja just häim. Å läjdon har ja, he finns ju fan itt na å jier shär häjm. Elå vetcha he finns ti jier men he je ju bäre äcklit tråkiga grejs he, som ti dusch, jiet å lies åp moddeprov. He je tongt! ;s Men nu ska ja ga å snok åp bdb å sedan ga å dusch.
Tjaoo!
PS. Bildrän från valborg kommer vell no ett sisådär e halft åar elå naa men he je no bäre ti sta uuut! :D
I fridast va ja me Nicke å Emma å sedan mot säjnon for Nicke, Catarina, Danne å jag å grill ti vargbärje..
Igår va Nicke å jag å åat in ti skogs i Tjärlax, di hadd Finlands största orgentieringstievlin tier så di sälja allt från jiet ti kliedrän. Säjnan mot kvieldin tänkt Emme, Jennifer å jag ut åp naa men vi hitta nu itt na intressant fest så vi lömna nu i 850 tå häile kvieldin (;
Idag ha vi mest rajta i niesby åså kom ja just häim. Å läjdon har ja, he finns ju fan itt na å jier shär häjm. Elå vetcha he finns ti jier men he je ju bäre äcklit tråkiga grejs he, som ti dusch, jiet å lies åp moddeprov. He je tongt! ;s Men nu ska ja ga å snok åp bdb å sedan ga å dusch.
Tjaoo!
PS. Bildrän från valborg kommer vell no ett sisådär e halft åar elå naa men he je no bäre ti sta uuut! :D
onsdag 29 april 2009
"Fysikens underbara värld"
Ja fullständit hatar fysik! Imr har vi prov, textin i botchen gar no häilt bra men tå e kmr ti täjden formlän.. Tå vill ja bäre jev opp. Fast vi har nu prove först timin, bra he så behyöv man itt fundier åp hede na mäjr tå baket.. Tå fåar man buri fundier uvi valborg! :D Ha nu tillåme tjyöft e led light-ice juice glass som e kallas tärt imr! Haaaha :D Uuuäää, behyöv ryör åp me ja nu! Kändär me instängd me fysikbotchen, vilken hemsk känsel! Fåar håppas Nickepicke årk kom ett me..
tisdag 28 april 2009
Läsning
Gaah, mamm je no bäst på ti slarv bort sakrän. Nu ha on slarva bort e skopar mett å.. Som ja så nyödväändit sku ha oppläjta ikvield.
For nu ti gulle baket skolan, å medan han satt påa dumpin åp bilin liest ja ijenom he vi har ti fysikprove. Å ovanlit fort jieg e! Hienda tillåme lies ijenom samhälls furi Nicke va färdi. Sedan laga an tortilla åt me (åas) :) Resten åav kvieldin spendiera ja i Niesby me Nicke å Catarina..
Imr var e ti lies ijenom fysik än gang till, å föschyök lär me fårmlän. Sedan fåar e räck me liesase. Baket ska ja bäre föschyök tag a longt, å kvarv nier fö äin gangs skoll.
Å snart je e valborg, jihuu. Håppas nu e je bra vedär å att man har nalete skåj :D
Nu ska ja ta in titt åp nelly.com!
For nu ti gulle baket skolan, å medan han satt påa dumpin åp bilin liest ja ijenom he vi har ti fysikprove. Å ovanlit fort jieg e! Hienda tillåme lies ijenom samhälls furi Nicke va färdi. Sedan laga an tortilla åt me (åas) :) Resten åav kvieldin spendiera ja i Niesby me Nicke å Catarina..
Imr var e ti lies ijenom fysik än gang till, å föschyök lär me fårmlän. Sedan fåar e räck me liesase. Baket ska ja bäre föschyök tag a longt, å kvarv nier fö äin gangs skoll.
Å snart je e valborg, jihuu. Håppas nu e je bra vedär å att man har nalete skåj :D
Nu ska ja ta in titt åp nelly.com!
måndag 27 april 2009
Städning
Kva ja var ylak! Nätshopping som e kallas, all jvl sidor ja ha vuri in påa å faktist vela ha na beställd påa ha itt e gaa ti na anna än ti Sverige. Å sålis märkt ja just e va me bubbleroom.se å, tier ja tänkt beställ ett bl.a. än kläning, e bikini å än ledärjack! Men neej, var no ti handel naa i Stockholm istl. Ska tit me Much å henars familj in 17.5 så ;) Smarrit!
Idag ha nu jag storstieda rume, 4 tim to e, passlit lieng :o Å gud kva man vort trött å slut.. Å svättåt! Va ju nästan som ti far ut åp lenk :D Men härlit räjnt vort e nu! Å så ha ja nu hienda vuri i baston å!
Idag ha nu jag storstieda rume, 4 tim to e, passlit lieng :o Å gud kva man vort trött å slut.. Å svättåt! Va ju nästan som ti far ut åp lenk :D Men härlit räjnt vort e nu! Å så ha ja nu hienda vuri i baston å!
söndag 26 april 2009
Nee
Tå va hison häljen uvi.. Sitär å föschyökär laa na läxor nu, fieg nu just finsk laga så he var vell ti ta itu me engelsk som niesta tå. I fridast va vi ti Helsingfors me skolan, handla nu in hoppar, solglasyögon å pudre. Så va vi nu ti Heureka å, ganska heeeftit hede såkallade bio, fast snurråt i höve vort man, na anna på Heureka intressiera itt me na speciellt mytchy. Igår soavd vi lieng, sedan rackla vi i niesby resten åav kvieldin.. Catarina va ut me ås e kvarv å sedan kom Ia å Jojjo ut me ås medan Micke å Dennis va åp baarin. Idag va Nicke å jag å åat na mat ti tjärlax(-stugon, lokalin?), å sedan for vi ti niesby. Så håxa vi att vi sku far å grill ti villon min me Catarina å Danne men tå vi kom tit va e slut i gasflaskon så for vi ti än grillkoat istl, men tier va e itt na vied, så förflytta vi ås ti nain arin grillplats, men tier vela vi itt vaa heldär. Så ti sist for vi ti än aron grillkoat in biet bort, å tier lömna vi.. Men itt vort e na mytchy jiti fö män däil föhe itt, he vort ju aldri färdit :D Nåja, pieronsalladin fieg ja ju jiti (Y) Men nu ska ja lies åp na engelskord!
onsdag 22 april 2009
Rubrik
Kom just häjm, ha vuri me Nicke häile kvieldin å bl.a. soavd så fåar si nu om man kan såmen ikvield naon gang. Å kaalt ti tjyör häjm me måppin va e ;s Imr ska ja behyöv stied rume, ha itt ruört a nu åp än nagär måana, tillåme mamm ha gåta räjd opp shär, tå buri e no var grymt.. Fö ja ha allti bruka ha rume stieda ja så lieng ja kan minns. Men ja årk bäre itt, ja vill ha garderobin färdi furi så ja fåar plåck in kliedren tiit :) Ejentligen jieg ja nu in åp datårin fö ti läjt ett än kläning, (ska itt tjyöp on från nete men bäre så ja fåar na inpiration) men he vort nu ti lömen shenn tå. Imr var e nu ganska lätt dag, har åtminstone två jompa å två textil.. Sedan ska ja å handel na gott tärt fridain me Much, Emma å Matilda åså gått ja å hemt mp3 spelarin ti farmor (så man överlievär bussräjson). Kansche man ska gått va nalete kameranörd å ta mie systis å (SYSTIS emma :D) ti Hesa, sku behyöv na fäschka bildär så. Men NU ska ja skåad åp kläningan!
tisdag 21 april 2009
Frissan
Va å klifft me idag, börja klockon halv 5 å va färdi runt halv 9! Å vi färga å färga å färga å färga!! Hadd ju tänkt me na mäjr blont, elå ja veta ju no man itt kona lag a blont mesamm baket svart men.. Vort nu na sårts rött me nagär ljusan slingår i schier å tier. Men ja var funu no mäjr van ett in tid, känns så undelit nu. Men ja ska nu lag i nagär slingår till snart, om ja halder påa sålis var e no blont ti sist :D
Å ja skåda just ijenom än ellos tining vi hadd fåa, å tå fieg ja rektit lust ti handel na nya såmarkliedrän! Åtminstone än avslutningskläning å än jack, men kansche ja hittar naa i Helsingfors åp frida..
Imyön har vi nu två håltim först, så he var nu schyönt ti få soav :)
Å ja skåda just ijenom än ellos tining vi hadd fåa, å tå fieg ja rektit lust ti handel na nya såmarkliedrän! Åtminstone än avslutningskläning å än jack, men kansche ja hittar naa i Helsingfors åp frida..
Imyön har vi nu två håltim först, så he var nu schyönt ti få soav :)
söndag 19 april 2009
Lördag - Söndag
Tå va e sånda ijen, å ja sitär räj å längtar tärt niesta häli så ja ska få soaaav!
Nu ska ja fatt me kort ettsom ja vill ga å ligg.
Igår - Va ti än vill i Tjärlax (tråkit). For taan. For ti Miika'as mammas legenhäjt. Mia had glömd uölloadon. Allt vort in utöjdar. For ti K-stad iställe.
Idag - Va ti vargbärje å grilla me än nagär ar. Rackla i niesby resten åav kvieldin.
Åj så bra hede liet! :D Men stjit samm fö nu ska ja ring åt Nicke.. Gonatt!
Nu ska ja fatt me kort ettsom ja vill ga å ligg.
Igår - Va ti än vill i Tjärlax (tråkit). For taan. For ti Miika'as mammas legenhäjt. Mia had glömd uölloadon. Allt vort in utöjdar. For ti K-stad iställe.
Idag - Va ti vargbärje å grilla me än nagär ar. Rackla i niesby resten åav kvieldin.
Åj så bra hede liet! :D Men stjit samm fö nu ska ja ring åt Nicke.. Gonatt!
lördag 18 april 2009
Lörda
Sitär nier Nicke nu, men han sku tvätt bilin han elå kva an sku jier å he va så kaalt där ut så ja vela nu itt sta där. Ikvield väjt ja itt kva man ska jier, sku nu vill ta naa ja, men he beror ju påa kva Nicke vill tå å.. Idag väjt ja nu itt alls kva ja ska skriv om, he känns som höve sku va inpråppa me tiningspappre elå na fö ja kan knafft tänk. Fast he kan ju bero på att ja har i höve..
Blää, ja vill itt e ska var måanda ja! Har så jvl läjdon åav skolan nu just.. Fast he var nu än nalete kortan skolvik fö åp frida ska vi ti Helsingfors all nior å skoad åp typ riksdagshuse elå na, men in lang dag var e siekärt ettsom vi far 5 åp myönin å kmr häjm 1 åp nattän ;s
Blää, ja vill itt e ska var måanda ja! Har så jvl läjdon åav skolan nu just.. Fast he var nu än nalete kortan skolvik fö åp frida ska vi ti Helsingfors all nior å skoad åp typ riksdagshuse elå na, men in lang dag var e siekärt ettsom vi far 5 åp myönin å kmr häjm 1 åp nattän ;s
torsdag 16 april 2009
Mardryöman ijen
Ja fåar så läjdon! Täischen förbannade mardryöman! Åkej tå om man dryömär di, men tå ska man itt vaken mitt i nattän som en viss Sofie jier all gangor. Man je så rädd baket så man itt kan såmen om, man e rädd naa ska hiend, just täfö gar man in åp datårin å sitär tier tärt e var ljust. He je nu itt så falit nu heldär fast ja behyöv va trött idag fö siekärt hiendar ja soav ut uvi häljen. (Å usch kva e buri låat klantåt tå man skriver såde halft i "sömnin"..) Ja undrar om man sku konn jier na åt mardryöman? Åtminstone la så att man itt vaknar mitt i nattän. Sömntablettän je vell ätt alternativ, men na tåli årk man ju itt buri hald åap mie! Elå så kansche e je meninjän e ska va nalete späninj i live ibland?
Vill va trött nu!
Jaa, hison vikon ha ga fort, fast he beror vell mest på att vi hadd liedit i måandast. Ha nu itt hienda skriv na nu åp lieng, men ja kändär me så stressa å rättare sakt ja JE stressa så he känns som man yödslar tidin tå man läjtar opp datårin. Som t.ex idag for ja häjm istl fö ti va me Nicke som ja hadd tänkt, bäre pga. åav att ja kännd att ja hadd så mytchy som sku va jort! Hienda nu bäre lies åp biologiförhyöre som vi har imr, jiet å tvätt in häil hyög me kliedär (som dock va väldit nyödvändit). Na anna hienda ja itt uträtt fö tå såmna man ju två tim ;s Gått funu plåag Nicke i telefon tå mot säjnon tå ja itt kan soav.
Såde annårs sku e ju va rolit ti konn berätt nalete kva man ha jort täischen säjnast dagan, men tå man itt har så bra minne kan e var svåaran. Men åtminstone ha ja nu handla än ny vesp, å "nygamla" vespon vort sälja åt kusinin. Vilken trievli deal! :D Så täischen säjnast dagan ha ja nu mest vuri ut å runna. Tyvärr minns ja itt na mäjr!
Men Gonatt nu all som je trött!
Såde annårs sku e ju va rolit ti konn berätt nalete kva man ha jort täischen säjnast dagan, men tå man itt har så bra minne kan e var svåaran. Men åtminstone ha ja nu handla än ny vesp, å "nygamla" vespon vort sälja åt kusinin. Vilken trievli deal! :D Så täischen säjnast dagan ha ja nu mest vuri ut å runna. Tyvärr minns ja itt na mäjr!
Men Gonatt nu all som je trött!
måndag 13 april 2009
Tå va he uvi..
Tå va påaschtän föbi, nu je e valborg next tå. I lördast va Jennifer, Emma, Emme å jag nier Linn ti först, sedan läjta vi nu na fest men vi hitta itt nae som låcka na rektit mytchy så vi for nu ti sjömora tå ett na jiet å sedan resten åav kvieldin va vi nier Emme.
Imr je e skolan som väntar tå, å ja har itt alls na lust me he ja. Men he je nu itt na lieng tärt såmarloav nu heldär, så vetcha man övärlievär.
Men nu ska ja ga nier å jiet na som åtminstone såag gott ut :D
Imr je e skolan som väntar tå, å ja har itt alls na lust me he ja. Men he je nu itt na lieng tärt såmarloav nu heldär, så vetcha man övärlievär.
Men nu ska ja ga nier å jiet na som åtminstone såag gott ut :D
lördag 11 april 2009
15:02
Va åp tjejkväll igår nier Emma, å he vort in lycka kvield. Känns nu som man sku va i ruört än :s Å snart var e ti buri sup åp nytt tå.. Usch ja har itt na lust alls. Å hongråt je man.. Nä ja kan itt skriv idag ja!
fredag 10 april 2009
17:29
Ska snart far ut me vespon me Much, vort ju itt na åav a igår tå e börja snyög å räjn å allt kva e jord. Bytt just ack från Ronnyas måpå men no värka on va slut hon å, så för att ja ska konn använd vespon (tärt ja fåar än ny ack) gått ja använd kicken, å he je itt ja na bra på :DD
Säjnan i kvield tänkt vi far ti Emma på tjejkvield. Men nu kom Much så nu ska ja gaa!
Säjnan i kvield tänkt vi far ti Emma på tjejkvield. Men nu kom Much så nu ska ja gaa!
Langfridain
I da je e hande såkallade langfridain tå, di bruk säj han gar långsamt så ja fåar nu värkligen håppas he tå fö ja har så jvla mytchy som ska va jort ja i dag. Ja ska dusch å la me, stied rume i siekärt fläir tim, far ut åp me vespin me antingen miikon elå much.. osv.
Sitär nu i sienjän nu å har läjdon, nicke hadd lära lägg åap tv i natt tå ja soavd så nu je ju han så trött å viegrar stig opp ;@ Men nu fieg jag å läjdon..
Sitär nu i sienjän nu å har läjdon, nicke hadd lära lägg åap tv i natt tå ja soavd så nu je ju han så trött å viegrar stig opp ;@ Men nu fieg jag å läjdon..
torsdag 9 april 2009
Moppekort och påsk
Ha just vuri å skriva moppekorte, å ja klara a på talang. Nämen ja trodd ja laga fäil åp kvarenda ätt nestan, men he va bäre 3 fäil åp situations å 0 åp täjden allmänna uppgiftän. Så nu e ja glad tå ja itt behyöv fundier åp hede na mäjr, å åp samma gang fåar ja ju va ännu gladan nu tå e just precis vort påskloav ;o Ska behyöv far å handel na kinder-ägg :D Namnam! Lördaskvieldin je nu okänd fö di flest än.. Ja undrar no just kvann e kmr ti hiend na. Men ja ha lärt me att man itt ska planier na, tå var e bäre kääk.
Mamm börja nu tapitschier garderobin män i dag, sir vell någålunda bra ut.. Ska vell döli he fula me na listår så. Hm.. Finns e tro na anna onyödit man sku kon berätt om? Lätt skolda hadd vi nu, dubälmatte, håltim, finsk, håltim å sist men inte minst dubältextil som faktist jieg ganska haståt i dag. Nä nu gått ja slut tal om tåsche världsliga saker fö nu ska ja jiet, lag me å far ut antingen me fulast-moppin elå nicke :) Vi hyörs.. Antar ja! (Om ja itt ha kyört ihjäl me)
Mamm börja nu tapitschier garderobin män i dag, sir vell någålunda bra ut.. Ska vell döli he fula me na listår så. Hm.. Finns e tro na anna onyödit man sku kon berätt om? Lätt skolda hadd vi nu, dubälmatte, håltim, finsk, håltim å sist men inte minst dubältextil som faktist jieg ganska haståt i dag. Nä nu gått ja slut tal om tåsche världsliga saker fö nu ska ja jiet, lag me å far ut antingen me fulast-moppin elå nicke :) Vi hyörs.. Antar ja! (Om ja itt ha kyört ihjäl me)
torsdag 2 april 2009
Styörda mardryömar
Nu je klockon 5 furi 6 (åp myönin) å nu ha ja vuri vetchin nalete mäjr än in tim. Ja var så arg åp mardryöman! Å till tå e ska va tådde "psykooo". Näj usch! He je omöjlit ti såmen om tå man vacknar från na tådde.. Så tå tyckt ja ja sku ga hit tå tärt e var balete ljusan där ut så ja fåar såmen om, elå åtminstone tärt naras väckar ringer.
Ska nu va häjm imr ijen. Ha nu itt haft na fiebär i dag (igår), men just furi ja jieg å ligg hadd ja stiegring. Men ätt som je siekärt je att ja itt sitär shär häjm imr (idag) å kvield fö tå gar ja ihjäl.
Blä, nu måar ja ill, å hongråt je ja!
Ska nu va häjm imr ijen. Ha nu itt haft na fiebär i dag (igår), men just furi ja jieg å ligg hadd ja stiegring. Men ätt som je siekärt je att ja itt sitär shär häjm imr (idag) å kvield fö tå gar ja ihjäl.
Blä, nu måar ja ill, å hongråt je ja!
Har itt na inspiration

Kändär me mytchy betär nu, så om e lömnar som e jie nu resten åav kvieldin far ja vell no ti skolan imr.. Skådar nu Gilmore Girls nu, fast ja nu itt tkr e je na intressant. He va mytchy betär förr (?)
Ja undrar no just hur mytchy jag ha missa i skolan nu täischen 4 säjnast dagan, man fåar funu håppas di itt ha jort na mytchy hison vikon.
Läjdon fö fläir
Ja kom just underfunn mie att man je väldit fantailyös tå man je sjuk, allt var ju så jvl ienformit. Ja håppas hitche je sist dajin ja behyöv va sjuk nu, fö ja årk bäre itt na mäjr! Ja har nu itt na fiebär men ja kan fåa fö he va lik fö na dagar sedan.. Ejentligen ska man funu byöv ligg undi tetche å svättas så allt dyng far ur ien men kvöm årk nu ligg tier fläir tim i streck. Nä he funkar itt he! Å om nu helst nicke itt sku va sjuk, tå sku nu han helst kon kom ett me än stånd.
Idag tror ja täj ar i nion har hede nationella finskprove (elå kva e nu hätt), stackarän! Fö äin gangs skoll kändär ja me nöjd uvi att itt behyöv anstrieng hjärnan fö hede kakkafinsk! (om ja nu itt behyöv hav a sedan tå ja kmr tibak tå vill säj). Nä nu ska no jag jier na anna, kansche ga in åp bdb å si om nar ha skriva na nytt intressant! Åså fundiera ja ti måal nagglan som man nu annårs itt sku ha tid mie :DD
Idag tror ja täj ar i nion har hede nationella finskprove (elå kva e nu hätt), stackarän! Fö äin gangs skoll kändär ja me nöjd uvi att itt behyöv anstrieng hjärnan fö hede kakkafinsk! (om ja nu itt behyöv hav a sedan tå ja kmr tibak tå vill säj). Nä nu ska no jag jier na anna, kansche ga in åp bdb å si om nar ha skriva na nytt intressant! Åså fundiera ja ti måal nagglan som man nu annårs itt sku ha tid mie :DD
onsdag 1 april 2009
Ännu en dag man är sjuk

Blev nog ingen skola idag för min del. Igår kväll hade jag 37,98 graders feber, så där rök den planen. Idag har ja ingen feber, har till och med orkat duscha i dag, så det är ju faktist väldigt positivt. Imr tror jag nog jag åker till skolan, om inte febern kommer tillbaks vill säga. Idag har jag faktist inte hunnit göra så mycket eftersom jag låg och drog mig ganska länge när jag vaknade. Men tortilla kanske jag skall göra när mamma kommer hem med mat, för jag har inte ätit något ännu idag. Usch vad jag vill ut ur det här huset nu, vill se något annat än snorpapper och lådan med rörliga bilder (tv:n). Jag håppas värkligen inte Nicke behöver vara sjuk lika länge som jag är, han blev sjuk typ i förgår och om han är sjuk i häljen blir det ju bara att sitta hemma och dregla vid tv:n (ännu en dag).
Det kan hända jag börjar skriva på dialekt i följande inlägg, jag trivs inte med finare svenska, det låter bara fel! Men det är vell bra man övar sig..
Nu skall jag fortsätta titta på House.
Det kan hända jag börjar skriva på dialekt i följande inlägg, jag trivs inte med finare svenska, det låter bara fel! Men det är vell bra man övar sig..
Nu skall jag fortsätta titta på House.
tisdag 31 mars 2009
Ju större motstånd vi stöter på, desto mer energi utvecklar vi för att ta oss igenom

Nu har jag värkligen supertråkit! Vad skall man egentligen göra när man är sjuk? Man sitter ju mest bara framför tv:n eller datorn, och rastlös blir man. Har försökt fixa till min blogg en ganska lång stund nu, men det är nog för invecklat för mig. Jag skulle vilja ha musik som börjar spela när någon besöker min blogg, men jag vet varken om det går att göra något sådant på den här bloggen eller hur man skall göra det isfl. Försökte också på att göra ett bildspel, men det blev inget av det heller i slutändan. Så här annars saknar jag Nicke nu, det känns som det är så länge sen jag såg honom sist fastän det faktist var i söndags. Om jag åker till skolan imr måste ja få vara med honom sen.. Men nu skall jag röra på mig så att jag inte fastnar vid datorn hela dagen.
Tjao!
Tjao!
Feber & förkylning
Har vart sjuk nu ända sen i lördas. Ja har haft feber, ont i halsen, en grym hosta och så har jag vart väldigt snorig. I går hade jag faktist inte alls någon feber, men såklart har man ju fått tillbaks febern nu i dag! Gaah! Men egentligen e de bara skönt, man slipper ju skolan och man får ju sova länge på morgonen. Det kan hända jag lämnar hemma imorgon också, för då har vi en riktig skitdag i skolan. Men det är ju faktist första april då så på ett sätt skulle det ju vara roligt att vara i skolan!
En viss Sofie har nu tappat bort sin moppebok och skulle behöva den nu, men nej, den är ju spårlöst försvunnen. Får vell ödsla tid framför tv:n då istället och smaska i mig några vindruvor.
En viss Sofie har nu tappat bort sin moppebok och skulle behöva den nu, men nej, den är ju spårlöst försvunnen. Får vell ödsla tid framför tv:n då istället och smaska i mig några vindruvor.
måndag 30 mars 2009
Ny bloggare
En fråga man kan ställa sig är hur man egentligen skall börja sin blogg?
Och eftersom jag inte har någon aning tänker jag heller inte skriva mera än att mitt namn är Sofie och att jag är bosatt i Finland. Resten kan man nog luska ut om man värkligen följer med i min blogg!
Och eftersom jag inte har någon aning tänker jag heller inte skriva mera än att mitt namn är Sofie och att jag är bosatt i Finland. Resten kan man nog luska ut om man värkligen följer med i min blogg!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
