söndag 31 maj 2009

SOMMARLOV!

Hadd skolavslutning igår, sedan for ja åp klassfest ti jocke å sedan bjierd e åav ti faggen :)
Idag ha ja mest vuri slut å rackla i niesby
Men nu je e nu faktist såmarloav så imyön fåar ja soav precis hur lieng ja vill! ;D

torsdag 21 maj 2009

Mm

Allt je nieråat nu.. Vill spol tibak tidin, ti han tidin tå allt va som i in lyckli dryöm

11 månader idag <3

onsdag 13 maj 2009

Hede tå man lidär åav nostalgi :D

Biologiprove jieg bra! He je funu enda ja kan säj.. Täischen säjnast provän tycker ja ha ga bra fö me faktist, ieven fast e ha vuri stressåt. Men he je ju bäre positift he :)
Ha nu liest åp finskprove (SISTA PROVE I HÖGSTADIE) i kvield än stånd, å sedan for ja ut me vespin.
Dj magix -Pina colada boy, hisin låatin ska ni lydes åap om ni vill känn na späning i live fortfarand.. Ja var så.. deppa, tå ja tänker på hu live liekt i sjuon - åtton medan e nu bäre je ienformit å laangtråkåt. Känns som om itt naa je nytt na mäjr, att man ha sitt allt räj ;/ Men siiekärt finns e jättemytchy man ska hiend/måst si än. Man bara itt kommer underfunn mie kva e je fö handling man ha missa. Hohho, om man endå sku få va litän ijen, man brydd itt se, man jord kva man vela fö man va så "litän" så di acceptiera he man jord, man oppskatta små å obetydliga sakär, man fieg allti som man vela å allt va frid å fröjd. Faast, tå je e ju he att e je häilt jävla onyödit ti tänk såde fö nu e ja gamlan å kan itt var litän ijen ;D
"He je no bäre ti acceptier he nu Sofie, å slut tänk nostaljiskt!"
Nä nu buri hitche ga fö laangt.. Hajnu!

tisdag 12 maj 2009

Prov prov å åtär prov

Idag hadd vi matteprove, jieg betär än kva ja trodd e sku gaa.. Tur va nu he! Idag ha ja liest åp biologiprov.. Å sedan for ja ut å vespa me Emma än stånd, bra me na omväxling fö ja hatar ti siti i e rum häile kvieldin, till om man ha liest åp na prov elå na liknand.
Å imr var e ti yöv åp finsk! Jippijeij kva roli vik! Kan itt yöv na åp torsda fö tå ska ja åp 60-års kalas ti farmor så.. Nåja, bäre 3 dag i rad ja gått yöv åp naa (Y)
Tror nu ja ska gått buri ga å fyön håare ja nu furi e hiendar sjölvtårk..

söndag 10 maj 2009

Morsdag

Häljen ha bäre vuri logn, ha vuri rektit schyönt! Tyvärr årk ja itt berätt na om häljen fö ja je faktist rektit slut ja nu.. Ha arbeta i restauranjin 7 tim nu å stressåt som väjt itt säj kva va e nu!
Snart ska vi far ti farmor å nu årk ja itt ja skriv na mäjr! ;o

torsdag 7 maj 2009

Myys

Baket skolan for ja me Emma å Matilda å handel na gott (gar bra hitche me ti bant).. Så for vi ti parken å va tier å såat än stånd å hadd a myysit! :D
Sedan tå ja kom häjm jelld provläsning, itt lika hyög mysihäjtsgrad.. Ha tillåme liest lieng tycker ja. Ganska nöjd :D Fast ja nu sitär me oregelbundna verb framfö me än.
Har nu mina stickatåfflår som ja fieg värdit på textil idag i tvättmaschinin nu, di haldär påa å tovas så. Fåar si tå hur di var, bruk var fäil tå ja lagar tådde.
Om e je nar som ska soav ut uvi häljen je e no jag, behyövs! Just täfö ska ja lies nalete till nu på engelsk, ga å form täjden stickasåckår å ring åt Nicke så ja fåar ga å ligg naon gang..

onsdag 6 maj 2009

Fäjt vik

Jaa.. Je ganska tom i höve idag. Sitär nier farmor nu, ha ga ijenom he vi har ti engelskprove e kvarv å jiti. Snart ska Nicke kom ett me bäre an ha fylld i täjden militär-papprän.
Ja har ångest infö niesta vik. Måanda var e ti yöv på biologiprov, tisda yöv åp matte, onsda yöv på finsk, torsda 50-års kalas.. Å på frida var e ti skriv finskprove! Men tå baket frida je allt uvi, å på såndain samma häli far ja åp kryssning me Much å kommer tibak ti skolan först ti onsdain. Å på torsda sku e bord va kristihimmelsfärdsdajin så tå har vi liedit.. Å fridain baket har vi massa hålisar :D Haha, bra ti siti å fundier fram uvi fläir vikår.. Men he je bäre he som lagar me på bra humyör just nu så. Å hitche härliga vedre tå å förståss (;

tisdag 5 maj 2009

Tisdag

Moddeprove som vi hadd idag jieg nu förväntansvärt bra.. Fast he kona ju bero på att ja veta ganska mang svar från furi :) Baket skolan for ja ti gulle, men han sku la nain bjierarm åp bilin så ja jieg nu in å skåda tyra banks show ja tå medan. Ja väjt itt men ja liikar hon ja, hon e så härli i sette å allt hede. Sedan laga vi tortilla å sedan ti niesby. Va å skåda match me Much, (åp gamla fotbollslaje) å så kom ja nu just häjm. Sku behyöv ga å dusch nu å så småningom..
Imr slippär vi nu två sist timan ettsom di ska ha konsär fö skolan, åså har vi håltim först så vi fåar nu sleep lieng tå (; Skyönt! Sku nu behyöv ga å ligg tidit ikvield å, vort itt ti såmen na furi 12 igår så.. Å nu buri e itt va så lieng åatär tärt vi fåar såmarloav. Å i år ska ja värkligen ta vara på a!

måndag 4 maj 2009

Regn och modersmålsprov

Sitär undi tetche å frys nu, kaalt å ruskit vedär je e. Sålis ska e va restän åav vikon ;s Å he va nalete nice ti tjyör häjm i räjne baket skolan gått ja säj (; Men ja fieg ju sällskaapa me Emma så ;D
Ha liest åp moddeprov nu än stånd, ja kan a någålunda.. Vissa sakär je så otrolit svår ti minns, men man väjt att e finns nain stans i backhöve, så ja antar ja no klarar a fast ja nu itt tänker lies na mytchy mäjr. Fundiera ti bak än kladdkak istl. Än kladdkak me chokla,- å jordgubbsbetan i. Har ju jordgubban för follt nu i växthusän så :) Å nä, itt väjt ja om e passar me jordgubbsbetan i smietin men man kan ju allti prov na nytt! Åså vill ja Nicke ska kom hit å häls på me, men hon meninjän han förbrukar mest je ju "he buri var toart i tanken", jovisst! Så itt var e funu naa åav he tå heldär.. Fåar funu läjt me ti sienjän tidit ikvield tå så itt ja stärvar åav kva ja har läjdon.

söndag 3 maj 2009

Valborgshäljen

Valborg vort vell no häilt lycka, åtminstone mot början. Förfest nier Hanna, tier va vi Jennifer, Emme, Emma, Lina, Miili, Sofia, Linn, Sara, Anton å Macke. Tag itt a så hoart om ja glömd nar! :D Sedan for vi ti kollan.. Fast e va ju no mytchy betär förr åare, he va nu helst na fålk där tå.
I fridast va ja me Nicke å Emma å sedan mot säjnon for Nicke, Catarina, Danne å jag å grill ti vargbärje..
Igår va Nicke å jag å åat in ti skogs i Tjärlax, di hadd Finlands största orgentieringstievlin tier så di sälja allt från jiet ti kliedrän. Säjnan mot kvieldin tänkt Emme, Jennifer å jag ut åp naa men vi hitta nu itt na intressant fest så vi lömna nu i 850 tå häile kvieldin (;
Idag ha vi mest rajta i niesby åså kom ja just häim. Å läjdon har ja, he finns ju fan itt na å jier shär häjm. Elå vetcha he finns ti jier men he je ju bäre äcklit tråkiga grejs he, som ti dusch, jiet å lies åp moddeprov. He je tongt! ;s Men nu ska ja ga å snok åp bdb å sedan ga å dusch.
Tjaoo!
PS. Bildrän från valborg kommer vell no ett sisådär e halft åar elå naa men he je no bäre ti sta uuut! :D

Bloggintresserade