onsdag 29 april 2009
"Fysikens underbara värld"
Ja fullständit hatar fysik! Imr har vi prov, textin i botchen gar no häilt bra men tå e kmr ti täjden formlän.. Tå vill ja bäre jev opp. Fast vi har nu prove först timin, bra he så behyöv man itt fundier åp hede na mäjr tå baket.. Tå fåar man buri fundier uvi valborg! :D Ha nu tillåme tjyöft e led light-ice juice glass som e kallas tärt imr! Haaaha :D Uuuäää, behyöv ryör åp me ja nu! Kändär me instängd me fysikbotchen, vilken hemsk känsel! Fåar håppas Nickepicke årk kom ett me..
tisdag 28 april 2009
Läsning
Gaah, mamm je no bäst på ti slarv bort sakrän. Nu ha on slarva bort e skopar mett å.. Som ja så nyödväändit sku ha oppläjta ikvield.
For nu ti gulle baket skolan, å medan han satt påa dumpin åp bilin liest ja ijenom he vi har ti fysikprove. Å ovanlit fort jieg e! Hienda tillåme lies ijenom samhälls furi Nicke va färdi. Sedan laga an tortilla åt me (åas) :) Resten åav kvieldin spendiera ja i Niesby me Nicke å Catarina..
Imr var e ti lies ijenom fysik än gang till, å föschyök lär me fårmlän. Sedan fåar e räck me liesase. Baket ska ja bäre föschyök tag a longt, å kvarv nier fö äin gangs skoll.
Å snart je e valborg, jihuu. Håppas nu e je bra vedär å att man har nalete skåj :D
Nu ska ja ta in titt åp nelly.com!
For nu ti gulle baket skolan, å medan han satt påa dumpin åp bilin liest ja ijenom he vi har ti fysikprove. Å ovanlit fort jieg e! Hienda tillåme lies ijenom samhälls furi Nicke va färdi. Sedan laga an tortilla åt me (åas) :) Resten åav kvieldin spendiera ja i Niesby me Nicke å Catarina..
Imr var e ti lies ijenom fysik än gang till, å föschyök lär me fårmlän. Sedan fåar e räck me liesase. Baket ska ja bäre föschyök tag a longt, å kvarv nier fö äin gangs skoll.
Å snart je e valborg, jihuu. Håppas nu e je bra vedär å att man har nalete skåj :D
Nu ska ja ta in titt åp nelly.com!
måndag 27 april 2009
Städning
Kva ja var ylak! Nätshopping som e kallas, all jvl sidor ja ha vuri in påa å faktist vela ha na beställd påa ha itt e gaa ti na anna än ti Sverige. Å sålis märkt ja just e va me bubbleroom.se å, tier ja tänkt beställ ett bl.a. än kläning, e bikini å än ledärjack! Men neej, var no ti handel naa i Stockholm istl. Ska tit me Much å henars familj in 17.5 så ;) Smarrit!
Idag ha nu jag storstieda rume, 4 tim to e, passlit lieng :o Å gud kva man vort trött å slut.. Å svättåt! Va ju nästan som ti far ut åp lenk :D Men härlit räjnt vort e nu! Å så ha ja nu hienda vuri i baston å!
Idag ha nu jag storstieda rume, 4 tim to e, passlit lieng :o Å gud kva man vort trött å slut.. Å svättåt! Va ju nästan som ti far ut åp lenk :D Men härlit räjnt vort e nu! Å så ha ja nu hienda vuri i baston å!
söndag 26 april 2009
Nee
Tå va hison häljen uvi.. Sitär å föschyökär laa na läxor nu, fieg nu just finsk laga så he var vell ti ta itu me engelsk som niesta tå. I fridast va vi ti Helsingfors me skolan, handla nu in hoppar, solglasyögon å pudre. Så va vi nu ti Heureka å, ganska heeeftit hede såkallade bio, fast snurråt i höve vort man, na anna på Heureka intressiera itt me na speciellt mytchy. Igår soavd vi lieng, sedan rackla vi i niesby resten åav kvieldin.. Catarina va ut me ås e kvarv å sedan kom Ia å Jojjo ut me ås medan Micke å Dennis va åp baarin. Idag va Nicke å jag å åat na mat ti tjärlax(-stugon, lokalin?), å sedan for vi ti niesby. Så håxa vi att vi sku far å grill ti villon min me Catarina å Danne men tå vi kom tit va e slut i gasflaskon så for vi ti än grillkoat istl, men tier va e itt na vied, så förflytta vi ås ti nain arin grillplats, men tier vela vi itt vaa heldär. Så ti sist for vi ti än aron grillkoat in biet bort, å tier lömna vi.. Men itt vort e na mytchy jiti fö män däil föhe itt, he vort ju aldri färdit :D Nåja, pieronsalladin fieg ja ju jiti (Y) Men nu ska ja lies åp na engelskord!
onsdag 22 april 2009
Rubrik
Kom just häjm, ha vuri me Nicke häile kvieldin å bl.a. soavd så fåar si nu om man kan såmen ikvield naon gang. Å kaalt ti tjyör häjm me måppin va e ;s Imr ska ja behyöv stied rume, ha itt ruört a nu åp än nagär måana, tillåme mamm ha gåta räjd opp shär, tå buri e no var grymt.. Fö ja ha allti bruka ha rume stieda ja så lieng ja kan minns. Men ja årk bäre itt, ja vill ha garderobin färdi furi så ja fåar plåck in kliedren tiit :) Ejentligen jieg ja nu in åp datårin fö ti läjt ett än kläning, (ska itt tjyöp on från nete men bäre så ja fåar na inpiration) men he vort nu ti lömen shenn tå. Imr var e nu ganska lätt dag, har åtminstone två jompa å två textil.. Sedan ska ja å handel na gott tärt fridain me Much, Emma å Matilda åså gått ja å hemt mp3 spelarin ti farmor (så man överlievär bussräjson). Kansche man ska gått va nalete kameranörd å ta mie systis å (SYSTIS emma :D) ti Hesa, sku behyöv na fäschka bildär så. Men NU ska ja skåad åp kläningan!
tisdag 21 april 2009
Frissan
Va å klifft me idag, börja klockon halv 5 å va färdi runt halv 9! Å vi färga å färga å färga å färga!! Hadd ju tänkt me na mäjr blont, elå ja veta ju no man itt kona lag a blont mesamm baket svart men.. Vort nu na sårts rött me nagär ljusan slingår i schier å tier. Men ja var funu no mäjr van ett in tid, känns så undelit nu. Men ja ska nu lag i nagär slingår till snart, om ja halder påa sålis var e no blont ti sist :D
Å ja skåda just ijenom än ellos tining vi hadd fåa, å tå fieg ja rektit lust ti handel na nya såmarkliedrän! Åtminstone än avslutningskläning å än jack, men kansche ja hittar naa i Helsingfors åp frida..
Imyön har vi nu två håltim först, så he var nu schyönt ti få soav :)
Å ja skåda just ijenom än ellos tining vi hadd fåa, å tå fieg ja rektit lust ti handel na nya såmarkliedrän! Åtminstone än avslutningskläning å än jack, men kansche ja hittar naa i Helsingfors åp frida..
Imyön har vi nu två håltim först, så he var nu schyönt ti få soav :)
söndag 19 april 2009
Lördag - Söndag
Tå va e sånda ijen, å ja sitär räj å längtar tärt niesta häli så ja ska få soaaav!
Nu ska ja fatt me kort ettsom ja vill ga å ligg.
Igår - Va ti än vill i Tjärlax (tråkit). For taan. For ti Miika'as mammas legenhäjt. Mia had glömd uölloadon. Allt vort in utöjdar. For ti K-stad iställe.
Idag - Va ti vargbärje å grilla me än nagär ar. Rackla i niesby resten åav kvieldin.
Åj så bra hede liet! :D Men stjit samm fö nu ska ja ring åt Nicke.. Gonatt!
Nu ska ja fatt me kort ettsom ja vill ga å ligg.
Igår - Va ti än vill i Tjärlax (tråkit). For taan. For ti Miika'as mammas legenhäjt. Mia had glömd uölloadon. Allt vort in utöjdar. For ti K-stad iställe.
Idag - Va ti vargbärje å grilla me än nagär ar. Rackla i niesby resten åav kvieldin.
Åj så bra hede liet! :D Men stjit samm fö nu ska ja ring åt Nicke.. Gonatt!
lördag 18 april 2009
Lörda
Sitär nier Nicke nu, men han sku tvätt bilin han elå kva an sku jier å he va så kaalt där ut så ja vela nu itt sta där. Ikvield väjt ja itt kva man ska jier, sku nu vill ta naa ja, men he beror ju påa kva Nicke vill tå å.. Idag väjt ja nu itt alls kva ja ska skriv om, he känns som höve sku va inpråppa me tiningspappre elå na fö ja kan knafft tänk. Fast he kan ju bero på att ja har i höve..
Blää, ja vill itt e ska var måanda ja! Har så jvl läjdon åav skolan nu just.. Fast he var nu än nalete kortan skolvik fö åp frida ska vi ti Helsingfors all nior å skoad åp typ riksdagshuse elå na, men in lang dag var e siekärt ettsom vi far 5 åp myönin å kmr häjm 1 åp nattän ;s
Blää, ja vill itt e ska var måanda ja! Har så jvl läjdon åav skolan nu just.. Fast he var nu än nalete kortan skolvik fö åp frida ska vi ti Helsingfors all nior å skoad åp typ riksdagshuse elå na, men in lang dag var e siekärt ettsom vi far 5 åp myönin å kmr häjm 1 åp nattän ;s
torsdag 16 april 2009
Mardryöman ijen
Ja fåar så läjdon! Täischen förbannade mardryöman! Åkej tå om man dryömär di, men tå ska man itt vaken mitt i nattän som en viss Sofie jier all gangor. Man je så rädd baket så man itt kan såmen om, man e rädd naa ska hiend, just täfö gar man in åp datårin å sitär tier tärt e var ljust. He je nu itt så falit nu heldär fast ja behyöv va trött idag fö siekärt hiendar ja soav ut uvi häljen. (Å usch kva e buri låat klantåt tå man skriver såde halft i "sömnin"..) Ja undrar om man sku konn jier na åt mardryöman? Åtminstone la så att man itt vaknar mitt i nattän. Sömntablettän je vell ätt alternativ, men na tåli årk man ju itt buri hald åap mie! Elå så kansche e je meninjän e ska va nalete späninj i live ibland?
Vill va trött nu!
Jaa, hison vikon ha ga fort, fast he beror vell mest på att vi hadd liedit i måandast. Ha nu itt hienda skriv na nu åp lieng, men ja kändär me så stressa å rättare sakt ja JE stressa så he känns som man yödslar tidin tå man läjtar opp datårin. Som t.ex idag for ja häjm istl fö ti va me Nicke som ja hadd tänkt, bäre pga. åav att ja kännd att ja hadd så mytchy som sku va jort! Hienda nu bäre lies åp biologiförhyöre som vi har imr, jiet å tvätt in häil hyög me kliedär (som dock va väldit nyödvändit). Na anna hienda ja itt uträtt fö tå såmna man ju två tim ;s Gått funu plåag Nicke i telefon tå mot säjnon tå ja itt kan soav.
Såde annårs sku e ju va rolit ti konn berätt nalete kva man ha jort täischen säjnast dagan, men tå man itt har så bra minne kan e var svåaran. Men åtminstone ha ja nu handla än ny vesp, å "nygamla" vespon vort sälja åt kusinin. Vilken trievli deal! :D Så täischen säjnast dagan ha ja nu mest vuri ut å runna. Tyvärr minns ja itt na mäjr!
Men Gonatt nu all som je trött!
Såde annårs sku e ju va rolit ti konn berätt nalete kva man ha jort täischen säjnast dagan, men tå man itt har så bra minne kan e var svåaran. Men åtminstone ha ja nu handla än ny vesp, å "nygamla" vespon vort sälja åt kusinin. Vilken trievli deal! :D Så täischen säjnast dagan ha ja nu mest vuri ut å runna. Tyvärr minns ja itt na mäjr!
Men Gonatt nu all som je trött!
måndag 13 april 2009
Tå va he uvi..
Tå va påaschtän föbi, nu je e valborg next tå. I lördast va Jennifer, Emma, Emme å jag nier Linn ti först, sedan läjta vi nu na fest men vi hitta itt nae som låcka na rektit mytchy så vi for nu ti sjömora tå ett na jiet å sedan resten åav kvieldin va vi nier Emme.
Imr je e skolan som väntar tå, å ja har itt alls na lust me he ja. Men he je nu itt na lieng tärt såmarloav nu heldär, så vetcha man övärlievär.
Men nu ska ja ga nier å jiet na som åtminstone såag gott ut :D
Imr je e skolan som väntar tå, å ja har itt alls na lust me he ja. Men he je nu itt na lieng tärt såmarloav nu heldär, så vetcha man övärlievär.
Men nu ska ja ga nier å jiet na som åtminstone såag gott ut :D
lördag 11 april 2009
15:02
Va åp tjejkväll igår nier Emma, å he vort in lycka kvield. Känns nu som man sku va i ruört än :s Å snart var e ti buri sup åp nytt tå.. Usch ja har itt na lust alls. Å hongråt je man.. Nä ja kan itt skriv idag ja!
fredag 10 april 2009
17:29
Ska snart far ut me vespon me Much, vort ju itt na åav a igår tå e börja snyög å räjn å allt kva e jord. Bytt just ack från Ronnyas måpå men no värka on va slut hon å, så för att ja ska konn använd vespon (tärt ja fåar än ny ack) gått ja använd kicken, å he je itt ja na bra på :DD
Säjnan i kvield tänkt vi far ti Emma på tjejkvield. Men nu kom Much så nu ska ja gaa!
Säjnan i kvield tänkt vi far ti Emma på tjejkvield. Men nu kom Much så nu ska ja gaa!
Langfridain
I da je e hande såkallade langfridain tå, di bruk säj han gar långsamt så ja fåar nu värkligen håppas he tå fö ja har så jvla mytchy som ska va jort ja i dag. Ja ska dusch å la me, stied rume i siekärt fläir tim, far ut åp me vespin me antingen miikon elå much.. osv.
Sitär nu i sienjän nu å har läjdon, nicke hadd lära lägg åap tv i natt tå ja soavd så nu je ju han så trött å viegrar stig opp ;@ Men nu fieg jag å läjdon..
Sitär nu i sienjän nu å har läjdon, nicke hadd lära lägg åap tv i natt tå ja soavd så nu je ju han så trött å viegrar stig opp ;@ Men nu fieg jag å läjdon..
torsdag 9 april 2009
Moppekort och påsk
Ha just vuri å skriva moppekorte, å ja klara a på talang. Nämen ja trodd ja laga fäil åp kvarenda ätt nestan, men he va bäre 3 fäil åp situations å 0 åp täjden allmänna uppgiftän. Så nu e ja glad tå ja itt behyöv fundier åp hede na mäjr, å åp samma gang fåar ja ju va ännu gladan nu tå e just precis vort påskloav ;o Ska behyöv far å handel na kinder-ägg :D Namnam! Lördaskvieldin je nu okänd fö di flest än.. Ja undrar no just kvann e kmr ti hiend na. Men ja ha lärt me att man itt ska planier na, tå var e bäre kääk.
Mamm börja nu tapitschier garderobin män i dag, sir vell någålunda bra ut.. Ska vell döli he fula me na listår så. Hm.. Finns e tro na anna onyödit man sku kon berätt om? Lätt skolda hadd vi nu, dubälmatte, håltim, finsk, håltim å sist men inte minst dubältextil som faktist jieg ganska haståt i dag. Nä nu gått ja slut tal om tåsche världsliga saker fö nu ska ja jiet, lag me å far ut antingen me fulast-moppin elå nicke :) Vi hyörs.. Antar ja! (Om ja itt ha kyört ihjäl me)
Mamm börja nu tapitschier garderobin män i dag, sir vell någålunda bra ut.. Ska vell döli he fula me na listår så. Hm.. Finns e tro na anna onyödit man sku kon berätt om? Lätt skolda hadd vi nu, dubälmatte, håltim, finsk, håltim å sist men inte minst dubältextil som faktist jieg ganska haståt i dag. Nä nu gått ja slut tal om tåsche världsliga saker fö nu ska ja jiet, lag me å far ut antingen me fulast-moppin elå nicke :) Vi hyörs.. Antar ja! (Om ja itt ha kyört ihjäl me)
torsdag 2 april 2009
Styörda mardryömar
Nu je klockon 5 furi 6 (åp myönin) å nu ha ja vuri vetchin nalete mäjr än in tim. Ja var så arg åp mardryöman! Å till tå e ska va tådde "psykooo". Näj usch! He je omöjlit ti såmen om tå man vacknar från na tådde.. Så tå tyckt ja ja sku ga hit tå tärt e var balete ljusan där ut så ja fåar såmen om, elå åtminstone tärt naras väckar ringer.
Ska nu va häjm imr ijen. Ha nu itt haft na fiebär i dag (igår), men just furi ja jieg å ligg hadd ja stiegring. Men ätt som je siekärt je att ja itt sitär shär häjm imr (idag) å kvield fö tå gar ja ihjäl.
Blä, nu måar ja ill, å hongråt je ja!
Ska nu va häjm imr ijen. Ha nu itt haft na fiebär i dag (igår), men just furi ja jieg å ligg hadd ja stiegring. Men ätt som je siekärt je att ja itt sitär shär häjm imr (idag) å kvield fö tå gar ja ihjäl.
Blä, nu måar ja ill, å hongråt je ja!
Har itt na inspiration

Kändär me mytchy betär nu, så om e lömnar som e jie nu resten åav kvieldin far ja vell no ti skolan imr.. Skådar nu Gilmore Girls nu, fast ja nu itt tkr e je na intressant. He va mytchy betär förr (?)
Ja undrar no just hur mytchy jag ha missa i skolan nu täischen 4 säjnast dagan, man fåar funu håppas di itt ha jort na mytchy hison vikon.
Läjdon fö fläir
Ja kom just underfunn mie att man je väldit fantailyös tå man je sjuk, allt var ju så jvl ienformit. Ja håppas hitche je sist dajin ja behyöv va sjuk nu, fö ja årk bäre itt na mäjr! Ja har nu itt na fiebär men ja kan fåa fö he va lik fö na dagar sedan.. Ejentligen ska man funu byöv ligg undi tetche å svättas så allt dyng far ur ien men kvöm årk nu ligg tier fläir tim i streck. Nä he funkar itt he! Å om nu helst nicke itt sku va sjuk, tå sku nu han helst kon kom ett me än stånd.
Idag tror ja täj ar i nion har hede nationella finskprove (elå kva e nu hätt), stackarän! Fö äin gangs skoll kändär ja me nöjd uvi att itt behyöv anstrieng hjärnan fö hede kakkafinsk! (om ja nu itt behyöv hav a sedan tå ja kmr tibak tå vill säj). Nä nu ska no jag jier na anna, kansche ga in åp bdb å si om nar ha skriva na nytt intressant! Åså fundiera ja ti måal nagglan som man nu annårs itt sku ha tid mie :DD
Idag tror ja täj ar i nion har hede nationella finskprove (elå kva e nu hätt), stackarän! Fö äin gangs skoll kändär ja me nöjd uvi att itt behyöv anstrieng hjärnan fö hede kakkafinsk! (om ja nu itt behyöv hav a sedan tå ja kmr tibak tå vill säj). Nä nu ska no jag jier na anna, kansche ga in åp bdb å si om nar ha skriva na nytt intressant! Åså fundiera ja ti måal nagglan som man nu annårs itt sku ha tid mie :DD
onsdag 1 april 2009
Ännu en dag man är sjuk

Blev nog ingen skola idag för min del. Igår kväll hade jag 37,98 graders feber, så där rök den planen. Idag har ja ingen feber, har till och med orkat duscha i dag, så det är ju faktist väldigt positivt. Imr tror jag nog jag åker till skolan, om inte febern kommer tillbaks vill säga. Idag har jag faktist inte hunnit göra så mycket eftersom jag låg och drog mig ganska länge när jag vaknade. Men tortilla kanske jag skall göra när mamma kommer hem med mat, för jag har inte ätit något ännu idag. Usch vad jag vill ut ur det här huset nu, vill se något annat än snorpapper och lådan med rörliga bilder (tv:n). Jag håppas värkligen inte Nicke behöver vara sjuk lika länge som jag är, han blev sjuk typ i förgår och om han är sjuk i häljen blir det ju bara att sitta hemma och dregla vid tv:n (ännu en dag).
Det kan hända jag börjar skriva på dialekt i följande inlägg, jag trivs inte med finare svenska, det låter bara fel! Men det är vell bra man övar sig..
Nu skall jag fortsätta titta på House.
Det kan hända jag börjar skriva på dialekt i följande inlägg, jag trivs inte med finare svenska, det låter bara fel! Men det är vell bra man övar sig..
Nu skall jag fortsätta titta på House.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
